EDUCERE+4.pdf


Vista previa del archivo PDF educere-4.pdf


Página 1 2 34529

Vista previa de texto


2
1

EDUCERE

BREU HISTÒRIA DE LA IGUALTAT A TRAVÉS DE TRES
EXPERIÈNCIES EDUCATIVES:
SUMMERHILL, ESCOLA MODERNA, PAIDEIA
A través de la Història de l'Educació Lliure s'han
anat buscant espais d'igualtat, única base
possible sobre la que edificar la anhelada
justícia social.
Sense igualtat no es poden donar tots els altres
valors que formen la base d'una societat que
persegueix cada dia més cotes de llibertat; una
societat llibertària. Per tant l'Educació ha de
lluitar en el seu àmbit per aconseguir aquest
ideal llibertari.
Partint d'aquesta base, en aquest article
analitzarem com, en tres diferents experiències
d'educació lliure, s'han dut a terme pràctiques
per fer de la igualtat un valor possible.
Centrant-nos en el valor de la Igualtat farem una
aproximació a aquestes realitats educatives.
Per començar hem de fer un anàlisi històricosocial de l'entorn en el qual aquestes
experiències van ser i/o estan essent dutes a
terme per poder entendre la importància dins la
seva època.
ESCOLA
SUMMERHILL
L'escola va ser
creada l'any 1921
per Alexander
Sutherland Neill
(1883-1973) prop
de la ciutat de
Londres, en el
llogaret de Leiston,
a Suffolk,
Anglaterra.
Després de la primera guerra mundial (19141918) i malgrat la victòria, Anglaterra va assolir
un enorme deute extern. La posterior depressió
econòmica va revifar la lluita obrera, la màxima
expressió de la qual va ser la vaga general de
1926. El govern conservador va declarar il·legal
la vaga, però no va prendre mesures per
revitalitzar la indústria. A les eleccions de 1929
van triomfar els laboristes.
Neill va analitzar així el seu entorn: “La nostra
cultura no ha tingut molt èxit; la nostra educació,

la nostra política i la nostra economia condueixen
a la guerra; les nostres medicines no han acabat
amb les malalties; la nostra religió no ha abolit la
usura i el robatori; el nostre decantat
humanitarisme permet encara que l'opinió
pública aprovi el bàrbar esport de la caça; els
progressos de l'època són progressos mecànics,
en ràdio i televisió, en electrònica, en aeroplans
de propulsió a reacció; ens amenacen noves
guerres mundials, perquè la consciència social
del món encara és primitiva.”
Detectada la realitat, i no acceptant aquesta com
a referència lícita per orientar el món educatiu,
sorgeix la necessitat de crear un altre tipus
d'escoles que no defensin ni arrelin aquests
valors.
La llei educativa a Anglaterra de l'any 1918
(recentment acabada la guerra) presentada per
Fisher, president de la junta d'educació del
govern anglès, que tenia com a principal objectiu
satisfer la creixent demanda per accedir a
l'educació, no es va poder implementar a causa
de les retallades en la despesa pública durant la
depressió econòmica.
En aquest marc d'injustícia social A.S. Neill crea
Summerhill. La seva pedagogia entén que s'han
de treballar els següents punts-força, entre
d’altres, per crear un espai on els valors de base
siguin uns altres. On s'intenti crear una altra
manera de funcionar.
Punts-Força de la Igualtat a Summerhill:
- Participació democràtica.
A Summerhill es treballa de manera
democràtica: “Tot el relacionat amb la vida social
o de grup, es decideix per votació a les
assemblees generals escolars de les nits dels
dissabtes. Cada individu del personal docent i
cada criatura, independentment de la seva edat,
té un vot.”
D'aquesta manera es treballa de forma
igualitària, fent que el vot d'una persona sigui
igual de vàlid independentment de la seva edat.
Això trenca amb la jerarquia de l'edat tan
valorada a l'escola de l'època (i en l'actual) i que
no permet a les criatures proclamar la seva veu
en igualtat de condicions.
3