Butlleti Març Abril edició email 2013 def2.pub.pdf


Vista previa del archivo PDF butlleti-marc-abril-edici-email-2013-def2-pub.pdf


Página 1 2 3 45620

Vista previa de texto


Butlletí de la Secció Sindical CCOO a Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya

Vaga a Vall de Núria i incident amb GTW
Marc Cardona i Triadú - President del Comité d’Empresa i delegat de Prevenció per CCOO

Com ja sabeu, els passats dies 29, 30, i 31 de març (setmana santa), a les explotacions del
cremallera de Vall de Núria i de Montserrat es va decidir fer aturades.
Després de l'anunci per part de la Generalitat de la supressió d'una paga extra de l'any 2013,
amb tot el que portem ja acumulat de retallades, juntament amb la no aplicació de tot el pactat en
conveni des de fa més de dos anys, (on s'havien d'aplicar les millores més importants
aconseguides), el got va vessar a les explotacions de muntanya.
Castigades per un conveni molt inferior en tot tipus de condicions, tant econòmiques i laborals
com socials, al dels companys de la xarxa principal, i amb un sentiment per part dels treballadors
de les esmentades explotacions de marginalitat i allunyament de la tant "annel.lada" equiparació
de convenis, hi havia el sentiment generalitzat de que s'havia de fer quelcom.
A Vall de Núria, després de diverses assemblees de treballadors, es va decidir per unanimitat fer
tres dies d'aturades.
Després dels fracassos en la mediació al Departament de Treball i una xerrada dels membres del
Comitè de Vaga amb el president d'FGC Sr. Enric Ticó, en la que tampoc es va arribar a cap
compromís concret per la seva part, la vaga va tirar endavant.
Tot i els serveis mínims abusius del 50%, decretats pel servei d'empresa i ocupació, la vaga en
quant a seguiment va ser un èxit total.
No obstant, voldria fer esment d'un fet ocorregut durant el dia 30 de març, (segon dia de les
aturades) i que considerem molt greu.
En un comboi pactat en els serveis mínims amb circulació de Ribes Enllaç a Núria, composat per
dues unitats GTW 2/6 acoblades, es va detectar una avaria i es va decidir, per part dels
comandaments desacoblar les unitats i fer la circulació fins a Núria per separat.
La primera unitat la va conduir el maquinista que efectuava els serveis mínims i la segona unitat
el responsable de tallers, acompanyat en cabina del responsable d'Explotació de Vall de Núria,
cap d'aquests dos responsables són maquinistes ni estan autoritzats per conduir trens i, molt
menys, amb passatge (hi anaven més de 100 persones dintre la unitat).

Març - Abril - 2013

Quan vàrem tenir-ne coneixement i, com és la nostra obligació com a els delegats de prevenció,
vàrem informar dels fets al Cap de Relacions Laborals i al President d’FGC.

4

Davant la nostra més absoluta sorpresa al cap d'uns dies vàrem rebre contestació del
president Sr.Enric Ticó, dient-nos que aquest fet es va produir en
unes circumstàncies excepcionals i la decisió es va prendre per no fer esperar al passatge una
hora fins el següent tren i que, per tant, no es prendrien mesures al respecte.
Voldria fer esment que en qüestió de 10 minuts podria haver arribat el Responsable de Circulació
per conduir la unitat (ja que estava desplaçat a l'estació de Queralbs, a 6 kilòmetres de Ribes de
Freser) que en el seu cas, si està format i habilitat com a maquinista.
En absolut estem d'acord amb aquesta decisió que considerem totalment errònia. Si persones no
autoritzades condueixen trens, s'han de prendre les mesures adequades al respecte, siguin
comandaments o no. Les lleis, les normes i la justícia no és igual per a tothom en aquesta
empresa que presumeix de ser exemplar a nivell europeu i mundial?

adplus-dvertising