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IV

VI

XVII FESTIVAL INTERNACIONAL
ARTE EN MAYO 2015
17th INTERNATIONAL FESTIVAL
ART IN MAY 2015
POR LOS MÁS NECESITADOS
FOR THOSE IN MUST NEED
Comité Ejecutivo
Executive Committee
Ramón Rozas Sobrino
Jose Rozas-Botrán
Luz María de Perera
María Isabel Rozas-Botrán
Mario Ochoa Herrera
Ana Clarisa Rozas-Botrán de Ochoa
Cristina Rozas-Botrán
José Mario Maza

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ÍNDICE
INDEX
CIEN AÑOS DE SERVICIO SOCIAL
TREINTA AÑOS DE PROMOCIÓN
ARTÍSTICA EN CENTROAMÉRICA Y
PANAMÁ
A HUNDRED YEARS OF SOCIAL SERVICE
THIRTY YEARS PROMOTING ART IN
CENTRAL AMERICA AND PANAMA
ARTISTAS EN CATÁLOGO
ARTISTS IN CATALOG

1

22

33

ARTISTAS PARTICIPANTES
PARTICIPATING ARTISTS

127

AGRADECIMIENTOS
ACKNOWLEDGMENTS

135

EXPOSICIÓN - ADQUISICIÓN
EXHIBITION - ACQUISITION

136

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IX

CIEN AÑOS DE SERVICIO SOCIAL
TREINTA AÑOS DE PROMOCIÓN ARTÍSTICA
EN CENTROAMÉRICA y PANAMÁ

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El arte de ayudar, una nueva forma de

emprendimiento social
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LA SEMILLA DEL EMPRENDIMIENTO SOCIAL
En el seno de la Familia Rozas-Botrán, el origen de “el arte
de ayudar“ como un proyecto de emprendimiento social
para crear nuevos modelos de servicios en la investigación
científica y cuidado de la salud de las personas más
vulnerables, se remonta a Quetzaltenango en los albores
del siglo XX. En 1915, fue doña Lina, bisabuela de Jose
Rozas-Botrán, quien inició el camino prodigando alivio a
los males que aquejaban a los habitantes de las humildes
viviendas de la periferia urbana.
El ejemplo de esta dama sensibilizó a su hija Clarita de
Botrán, casada con el joven empresario Jesús Botrán
Merino. La pareja se trasladó a la capital de Guatemala
en donde Clarita inició una discreta labor social. Jesús
amaba la ópera, y Clarita tenía un gusto especial por las
artes plásticas. De ahí se desprende una anécdota narrada
por su nieto Jose: sus abuelos iban con frecuencia a
Madrid y en una ocasión, Clarita coincidió en el Museo
del Prado con un jovencito guatemalteco que hacía un
ejercicio de dibujo. Años más tarde, en Guatemala, aquel
joven pintó retratos de miembros de la familia. Era Manolo
Gallardo, el conocido maestro guatemalteco.
Rodeada de vivencias artísticas y una genuina entrega
al servicio de los demás, nació Carmen Amparo Botrán
quien a los diecisiete años viajó a Europa en donde
conoció a su futuro esposo, Ramón Rozas Sobrino. La
providencia, entendida como la sabiduría de Dios que rige
el mundo, originó el encuentro entre Amparo y Ramón
en el Principado de Asturias, comunidad autónoma del
norte de España, lugar de procedencia de ambas familias.
Fue amor a primera vista. Sin embargo, pasó un año
antes de que los novios fijaran la fecha de boda, porque
ninguno estaba dispuesto a abandonar su terruño. Fue
él quien cedió y el matrimonio se asentó en Guatemala
sin perder la estrecha relación con España.
Acerca de la ascendencia paterna, la familia de Ramón
Rozas Ramírez fundó en España, la Casa Rozas, dedicada

a la fotografía. Su abuela Consuelo, era académica de
la danza. Este fue el ambiente artístico en el que Ramón
Rozas Sobrino se desarrolló como un gran fotógrafo.
Con la visión del bien común, Amparo Botrán de Rozas,
apoyada por su esposo, fue voluntaria de las obras de la
Madre Teresa de Calcuta y atendió a los más necesitados
en el leprocomio de Guatemala. Amparo también cultivó
su gusto por el arte, particularmente con el ejercicio de
la pintura de caballete.
Esta síntesis de la familia de Jose Rozas-Botrán confirma
la fertilidad del terreno en que fue plantada la semilla. Las
visitas culturales al viejo mundo y el ejemplo de servicio
al prójimo animaron en él la vocación de emprendedor
social.
Una escala de valores consolidada
Entre las vertientes que han nutrido los valores humanos
y cristianos de la familia Rozas-Botrán, se encuentra la
influencia de Clarita de Botrán quien manifestó siempre
su espíritu solidario hacia los niños y los adolescentes
más necesitados, especialmente hacia las personas con
capacidades diferentes. Una de las experiencias más
importantes de la niñez de Jose consiste en el recuerdo
del día de su Primera Comunión, cuando su mamá lo llevó
a compartir la celebración de este sacramento con los
niños del Hospital Nacional de Ortopedia y Rehabilitación
Doctor Jorge von Ahn de León, en la zona 1 de la ciudad
de Guatemala. Ese día descubrió lo maravilloso que son
los niños y jóvenes especiales.
Desde aquel momento estuvo consciente de los valores de
amor al prójimo y solidaridad que se vivían en su círculo
familiar más cercano. El Centro Escolar El Roble fue otra
fuente para su formación. Aquí fortaleció su educación
formal a la par de su espíritu cristiano. Después llevó a
cabo estudios académicos en Boston, en los Estados
Unidos de Norte América, en el campo empresarial. A su
regreso, decidió estudiar la Licenciatura en Historia del
Arte en la Universidad Francisco Marroquín de Guatemala.
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El arte activa la sensibilización de

los hilos más profundos del ser humano.
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Altruismo y solidaridad
Al inicio de la década de 1990, la familia Rozas-Botrán entró
en contacto con las Obras Sociales del Santo Hermano
Pedro. Esta institución -inspirada en la espiritualidad del
Santo y la filosofía franciscana- con su mística religiosa
y humanitaria, se convirtió en otra de las vertientes de
la actividad emprendedora que Jose estaba a punto de
iniciar. Además de trabajar por y para el prójimo en esta
institución, se encargó de la reedición del libro Tras los
Pasos del Hermano Pedro, escrito por otra benefactora de
las Obras: doña Natalia del Pinal de Cuevas. Seguidamente,
se convirtió en voluntario del Hospicio San José, establecido
en Guatemala para brindar ayuda a los pobres y a enfermos
terminales que no cuentan con parientes ni con recursos
económicos para tener una muerte digna. Además del
servicio social que ahí ofrecía, conoció a personas como
Luz María de Perera, Vicepresidenta de la Junta Directiva
del Hospicio, con quien mantiene una entrañable amistad.
Con el pasar del tiempo, muchos enfermos con VIH/SIDA
empezaron a llegar al Hospicio San José, de manera que
el lugar se convirtió en un hogar que alberga, alimenta
y brinda seguimiento y tratamiento a las personas con
este síndrome. Médicos sin Fronteras y otras entidades
internacionales se sumaron a esta causa. Profesionales
de la salud, empresas privadas nacionales, el Estado de
Guatemala por medio del Ministerio de Salud Pública, el
Fondo Unido y generosos voluntarios fortalecieron las
funciones de la institución. Pero el número de enfermos
crecía. La Directora, Elena Clavijo y la Administradora,
Patricia Santis ya no se daban abasto. La necesidad de
un espacio apropiado y más personal calificado se hacía
cada día más evidente.
La Galería Rozas-Botrán
A la par del servicio social voluntario, en 1985, Jose abrió
la primera galería de arte de la familia en la Zona 9, al lado
de la antigua sede de la Galería Sol del Río. Recordemos
que su pasión por el arte “está en sus genes”. Durante
esta fase entró en contacto con artistas de gran prestigio

nacional e internacional y otros que ya se perfilaban
como las promesas del futuro. Asimismo, principió a
conocer las opiniones de los coleccionistas y fortaleció
su amistad con personajes del medio, entre ellos Ingrid
Klussmann, Víctor Martínez, Guillermo Monsanto y Luis
Escobar.
Surge el emprendimiento solidario asociativo
La Familia Rozas Botrán con gran espíritu altruista, decidió
apoyar la gestión de Jose dentro de lo que llamamos
emprendimiento solidario asociativo. Así, lo que inició
como una galería unido a la responsabilidad de inversión
social da lugar al surgimiento de la Fundación Rozas
Botrán, una institución con personería jurídica que buscaría
socios solidarios para emprender una cruzada en busca
de la solución a los problemas de la salud de los más
necesitados. La tarea dio inicio con un pequeño equipo
de trabajo del cual formó parte Mariana Solórzano quien,
once años después, se convirtió en Directora Ejecutiva
de la Fundación.
Los años de voluntariado en las Obras Sociales del
Hermano Pedro y el Hospicio San José originaron en
Jose una vocación de servicio que inspiró a sus familiares
y amigos más cercanos. Silenciosa y suavemente, se
cumplió aquella famosa frase de la sabiduría popular: “las
palabras convencen, pero el ejemplo arrastra”. Podemos
dar fe, quienes lo vimos atender con respeto y amor a
los niños del Hospicio San José, cuando este principió
en una casita de campo en San Lucas Sacatepéquez.
Allí se concibió un sueño que se hizo realidad algunos
años después.
El arte de ayudar inicia su marcha
“Los emprendedores sociales no quedan satisfechos ni
dando un pescado a alguien ni enseñándole a pescar.
Son personas que no van a descansar hasta haber
revolucionado por completo la industria de la pesca”.
La frase pertenece al estadounidense William Drayton,
presidente de la Fundación Ashoka, cuya trayectoria
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El arte y la vida

se enlazan de manera solidaria.
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fue distinguida con el Premio Príncipe de Asturias de
Cooperación. La mencionada expresión describe la actitud
de compromiso que Jose adoptó a partir del año 1999,
cuando inauguró la primera actividad de promoción
artística con el nombre de Festival Internacional de Arte
Contemporáneo. El evento tuvo la finalidad de financiar
proyectos de ayuda a las Obras Sociales del Santo Hermano
Pedro, la Guardería Virgen del Camino, el Hospicio San
José para niños con VIH/SIDA, La Guardería San Judas
Tadeo, el Centro Nutricional Sor Lucía Roge, Fundaorto
y el Hogar Marina Guirola.
Artistas, coleccionistas, interesados en el arte, familiares
y amigos generosamente acudieron al llamado, de tal
forma que el evento fue un éxito y se instituyó como una
actividad anual. El Arquitecto José Mario Maza, Director
del Museo Nacional de Arte Moderno Carlos Mérida,
tuvo un acercamiento muy importante con la Fundación;
conoció los objetivos del Festival de Arte y planteó la
posibilidad de realizar la actividad en el Museo durante
el mes de mayo de cada año. Desde entonces, el evento
se conoce como “Arte en Mayo”.
CAMPUS MÉDICO SAN JOSÉ
En el año 2002, la Fundación Rozas Botrán compró un
terreno en el Km. 28.5 carretera a Bárcenas, Santa Lucía
Milpas Altas, Sacatepéquez, para dar atención digna a los
más desamparados. Ya estaba el lugar, pero los fondos
eran escasos.
Para lograr la construcción de un hospital adecuado,
la Fundación, con el apoyo de Luz María de Perera,
organizó con mucho éxito varias ediciones de La Cena
del Millón, por medio de las cuales se recaudó parte
de los fondos necesarios que se fueron incrementando
con patrocinio de la iniciativa privada. Al poco tiempo
principió la construcción del Hospital Hospicio San José
que se convirtió en la primera institución en Centroamérica
dedicada a la atención integral de bebés, niños y adultos
que viven con VIH/SIDA.

Cuando el proyecto del hospital se concretó, Jose ya
estaba interesado en un nuevo plan, esta vez dirigido a la
investigación científica. Esta inquietud nació en la etapa
de su voluntariado en las Obras Sociales del Hermano
Pedro, cuando conoció las jornadas médicas del área
rural que realizaba la Clínica de Genética de Faith in
Practice de Houston, Texas, coordinadas por Joe y Vera
Wyatt; los doctores Mitlaschell Golbus de la Universidad
de San Francisco, California; John Belmont, Profesor del
Departamento de Genética Humana de la Universidad de
Baylor, en Texas, y el Doctor Ralph Fingerhut del Hospital
Infantil de Munich, Alemania.
El programa de genética clínica se extendió a los diagnósticos
clínico y de laboratorio con la creación del Laboratorio
de Citogenética GENLAB, en la sede de UNICAR, con
la participación de los médicos guatemaltecos Gabriel
Silva y Aldo Castañeda. Esta fue una de las semillas de
la era de la genética médica en la Facultad de Ciencias
Médicas de la Universidad de San Carlos de Guatemala,
iniciada por el doctor Julio Cabrera, primer genetista
guatemalteco.
Seguidamente y en conjunto con la Universidad Francisco
Marroquín, se desarrolló la primera Maestría en Biología
Molecular y Genética Humana, con visión regional. Así se
han iniciado alianzas con otras universidades de prestigio,
con el fin de lograr uno de los objetivos de INVEGEM
que consiste en formar líderes en el campo de la salud
y la investigación para que la población de la región
centroamericana alcance un mejor nivel de vida.
Estos logros se fortalecieron con el regreso a Guatemala
de la licenciada Claudia Carranza, quien cuenta con un
doctorado en biología molecular y celular con especialidad
en genética humana y cáncer otorgado por la Universidad
de Navarra, España. En esta tarea también se destaca la
labor de la doctora María Dolores Odero, también de la
Universidad de Navarra y los doctores Mustafá Tekin e Iris
Menéndez, ambos de la Universidad de Miami, Florida.
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“En contacto con las obras de arte,
la humanidad de todos los tiempos espera
ser iluminada sobre el propio rumbo y
el propio destino”.
Juan Pablo II
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Sin embargo, no existía una sede que tuviera el espacio y
el equipo necesarios para las investigaciones científicas,
de tal manera que Jose decidió iniciar una cruzada para
hacer realidad un instituto convenientemente ubicado y
equipado para llevar a cabo las investigaciones de tipo
genético. Así fue como la Fundación Rozas Botrán donó
el terreno y para levantar la estructura del edificio se contó
con la valiosa contribución de Luis Miguel Delgado. La
Fundación aportó la infraestructura, diseño de interiores,
acabados, mobiliario, equipo y material científico necesarios.
Además, adquirió la responsabilidad de la sostenibilidad
del personal científico y administrativo y el mantenimiento
anual del nuevo Instituto de Investigación Genética Humana,
conocido como INVEGEM.
El servicio a los demás se encuentra con el arte
A la par de la entrega a los proyectos de salud y educación
para la salud, la Fundación ha mantenido el entusiasmo
e interés por el arte y la cultura. Sabe que el objetivo del
arte no es curar, pero puede ayudar a humanizar los
procesos de curación y los entornos en los que estos se
desarrollan. Entre en final del siglo XX y el principio del
XXI ha permeado el ambiente de la ciudad de Guatemala
con las manifestaciones artísticas que a continuación
se describen.
Arte en Mayo
La Fundación Rozas-Botrán promueve el evento Arte en
Mayo como parte de una serie de actividades enfocadas
hacia el beneficio de los sectores más vulnerables. Para
lograrlo, ha establecido una alianza con artistas visuales
centroamericanos, panameños y de otros países por
medio de un vínculo de solidaridad.
El valor solidario manifestado por los artistas los acerca
a la realidad humana y social de los más necesitados,
reconociendo sus necesidades con un sentimiento de
fraternidad. Los creadores de arte invierten socialmente el
cincuenta por ciento del valor la obra para contribuir con
la investigación científica llevada a cabo por el Instituto

de Investigación en Genética Humana. Durante un mes,
la obra de artistas consolidados y jóvenes con diversas
propuestas se concentra en el Museo Nacional de Arte
Moderno “Carlos Mérida”. La selección de cada uno de
ellos está guiada por la calidad de su obra. Se trata de
ofrecer seriedad y credibilidad en cada producción.
Es así como los conceptos de creatividad y solidaridad
a través del arte se tornan en algo tangible, visible y
agradable. Arte en Mayo es un evento incluyente, que hace
un llamado al coleccionista y a todas aquellas personas
que aman el arte y que están conscientes de que un país
culto es un país humano y desarrollado.
Arte en las Calles
En la ciudad, el arte sale a la calle para impulsar y democratizar
el trabajo de reconocidos artistas visuales nacionales e
internacionales. Durante nueve años consecutivos, en el
mes de enero, vallas publicitarias y el mobiliario urbano
de publicidad iluminada, mejor conocido como Mupi,
exhiben una colección de diez obras de arte en 2,000
caras de esos muebles, convirtiendo a la ciudad en una
galería al aire libre. La actividad busca que los vecinos
se acerquen al arte de manera espontánea y casual.
Las empresas que copatrocinan esta actividad procuran
a los transeúntes un intermedio dentro de la agitación de
la gran ciudad con el propósito de brindarles un espacio
para la reflexión y, con su aporte, contribuyen al desarrollo
de las instituciones que funcionan en el Campus Médico
San José, con el sentido de que el arte es para todos,
nos sensibiliza y por lo tanto nos hace mejores personas.
La Galería
Antes de entrar de lleno a la descripción de La Galería,
destacaremos la filosofía que inspira el trabajo de la
Fundación Rozas Botrán definida por el lugar especial
que ocupa el Corazón de Jesús, a quien Jose profesa
una especial devoción. Por esta razón, en cada sede
de la Fundación se encuentra una imagen visual de
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Una escala de valores que cimenta la

promoción del bien común.
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esta advocación de Jesús, destacando entre ellas la
escultura del Altar Mayor de la Capilla del Campus
Médico San José.

llamado COELI que es un centro ocupacional que forma
y capacita a jóvenes especiales para que desarrollen
habilidades en distintas disciplinas a fin de que sean
mujeres y hombres productivos para la sociedad.

La Familia Rozas Botrán abrió la primera sede de La
Galería en 1985. En el 2011 se instala en la Zona 14.
Coincidentemente, los gestores de Ciudad Cayalá
concertaron una alianza con la Fundación para coordinar
las actividades culturales en Paseo Cayalá a través de
una sucursal de La Galería, que está bajo la dirección
de María Farias de Botrán.

De igual forma la semilla está germinando en la siguiente
generación, formada sobre la base de sólidos valores,
que ya manifiesta entusiasmo y compromiso por el arte
de ayudar. Cristina Rozas-Botrán dirige La Revista y
Galería Viva, un espacio itinerante que genera novedosas
propuestas contemporáneas.

La Galería, que arriba a 30 años de trabajo en este año
2015, es un espacio contemporáneo que se caracteriza por
su carácter innovador y singular arquitectura. Su labor se
apoya en el programa editorial que recoge la información
de cada artista para publicarla en una serie de catálogos.
Por medio de estos espacios, La Fundación ha impulsado
la carrera de artistas que se destacan actualmente en
dentro y fuera de la región. Se trata de ofrecer seriedad
y credibilidad en cada propuesta. La presencia de casi
700 artistas en los distintos programas da valor a la marca
centroamericana que se está gestando.

Jesús Ramón y María Andrea Rozas-Botrán se han
preparado académicamente fuera de Guatemala. Ambos
han manifestado su vocación y talento para la fotografía
contemporánea. Al terminar sus carreras se integrarán
a los proyectos familiares. Clara María Ochoa RozasBotrán ha sido amante del arte desde pequeñita y está
involucrada en proyectos creativos e innovadores. Los
más pequeños, Nicolle y Nicolás, muestran interés por
distintas manifestaciones artísticas. En estas nuevas
generaciones se perciben los rasgos familiares que darán
continuidad a las obras de la Fundación.

Ambos centros están dedicados a la promoción cultural y
se suman a los esfuerzos que la Fundación Rozas Botrán
realiza para la recaudación de fondos y la promoción
de los nuevos modelos de servicios para la salud y la
investigación. La Fundación cuenta con la buena voluntad
de los artistas, quienes donan parte de sus obras para los
programas que se gestionan desde una actitud cooperante
entre personas que se unen para progresar y mejorar la
propia calidad de vida y la de su prójimo.
El futuro de la Fundación Rozas-Botrán
Jose Rozas-Botrán trabaja en los elementos que potencian
el vínculo de los miembros de su familia a la gestión social.
Es así como Ana Clarisa Rozas-Botrán de Ochoa y su
esposo, Mario Augusto Ochoa Herrera, en unión de un
grupo de padres de familia, iniciaron un nuevo proyecto
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huella sociocultural

Fundación Rozas-Botrán
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Los proyectos puestos en marcha a lo largo de estos
años han permitido a la Fundación consolidarse como un
referente cultural de prestigio. A continuación mencionaremos
algunos resultados del trabajo realizado que han dejado una
huella dentro de los ámbitos social y cultural de Guatemala
y en los países hermanos de Centroamérica y Panamá.
1985 - 2015 La Galería Rozas-Botrán
Las galerías han dado continuidad a la promoción de la
carrera de artistas centroamericanos y panameños que
se destacan actualmente. El diseño arquitectónico tanto
de La Galería de la zona 14 como el de La Galería de
Cayalá, ofrece una propuesta novedosa para la exhibición
de la obra y los recorridos propuestos a los visitantes.
Cada exposición se documenta en un catálogo que pasa
a formar parte del archivo histórico de la Fundación. A la
fecha, las publicaciones corresponden a los siguientes
artistas: Ramón Ávila, Rudy Cotton, Juan José Rodríguez,
Juan Carlos Calderón, Fernando Valdiviezo, Valenz, Doniel
Espinoza, Pepo Toledo, Salvador Gálvez, Juan Manuel Díaz,
Lucía Rohrmann, Norlan Santana, Johannes Boekhoudt,
César Cartagena, Alex Cuchilla y Luis Carlos, así como
de los colectivos de artistas Mujer y Café de Guatemala,
Visiones de El Salvador y Tres generaciones de Costa Rica.
El Cuarto Azul - En La Galería de la Zona 14 se dispuso un
espacio destinado a la presentación de obra de arte sin
restricción de técnica o formato. En este lugar se exhiben
periódicamente propuestas de pintura, escultura y, según
la ocasión, instalaciones y proyecciones especiales. El
factor sorpresa es uno de los atractivos para nuestros
visitantes ya que en cada nueva exposición encuentran
en el Cuarto Azul la obra más destacada de un artista
invitado.
El Cubo Blanco - En La Galería de Cayalá se creó un
espacio necesario en nuestros días para los modelos
expositivos que se apoyan en asuntos técnicos como la
iluminación, la escala y el recorrido, así como en recursos
didácticos y documentales como rótulos, textos, fotografías

y vídeos. Este lugar, dominado por la neutralidad, se ha
convertido en una oferta que solo tiene como límite la
creatividad de artistas visuales, curadores y museógrafos.
Los artistas intervienen libremente el espacio creando una
experiencia única para el espectador que se encuentra a
solas en un área que refleja la expresión del artista, a solas
con el artista. El Cubo Blanco ha dado como resultado
una colección de murales únicos en su género ya que
las intervenciones se hacen sobre muros removibles que
pasan a ser parte de la colección de artes visuales.
Marzo 2012 - La Galería inauguró sus dos espacios con la
obra del Maestro Ramón Ávila quien celebró sus 50 años
de vivir en Guatemala. A la celebración se unió la Galería El
Túnel. Las tres exposiciones simultáneas reunieron pintura,
dibujo, serigrafía y escultura. La Fundación financió los
proyectos de escultura que Ramón Ávila tenía proyectados.
Para la ejecución se emplearon maderas preciosas de
Guatemala que responsablemente se encontrasen en
talleres de ebanistas y que tuviesen más de 15 años de
secado para no dañar la ecología actual.
Octubre 2012 - Los 120 años de Carlos Mérida
La Galería recibió el acervo del Maestro Carlos Mérida
donado al Estado de Guatemala por Alma y Cristina Mérida,
-hija y nieta de Mérida respectivamente-, compuesto por
obra gráfica, fotografías, recuerdos, objetos propios del
oficio artístico y la pieza cumbre: el mural “Glorificación
al Quetzal”. La colección se encuentra depositada en el
Museo Nacional de Arte Moderno que lleva el nombre
del Maestro. Fue exhibida en nuestra sede gracias a
la disposición del Ministerio de Cultura y Deportes de
Guatemala, representado por el Director del Museo,
Arquitecto José Mario Maza. Para los coleccionistas, se
publicó una serie de 10 litografías de obra seleccionada
de las carpetas de los grabados originales.
Febrero 2013 - Con motivo de la III Convención Anual
de IWCA (International Women in Coffee Alliance) en la
ciudad de Guatemala, se llevó a cabo una exposición
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con el tema Mujer y Café. Se contó con la participación
de sesenta artistas que enlazaron tendencias y lenguajes
distintos tales como vídeo, fotografía, pintura, escultura y
grabado. Para el montaje de un vídeo de la artista Alejandra
Mastro, se instaló un dispositivo sonar avanzado que
permite direccionar el sonido a través de un haz sónico
a distancia y en un rango o área de cobertura específica.
Esta característica proporciona una especie de burbuja
acústica que retiene el espectro del sonido y lo contiene
dentro del área designada, ausentándose del entorno.
Este recurso fue experimentado por mujeres de todo el
planeta asociadas a IWCA.
Junio 2013 - Un grupo de artistas de El Salvador presentó
la exposición “Visiones, Arte actual salvadoreño” que
consistió de una muestra de la producción de diversas
disciplinas de las artes visuales de ese hermano país. La
muestra ofreció una parte importante de la producción de
diversas disciplinas de las artes plásticas en El Salvador
como producto de una actividad incluyente y participativa,
concebida para compartir el trabajo de los artistas ya
establecidos y acreditados dentro y fuera de El Salvador,
otros que se encuentran en una fase emergente y algunos
nuevos talentos cuyas propuestas han brotado con fuerza.
Febrero 2014 - Tres generaciones de escultores costarricenses
presentaron una muestra de las dos grandes tendencias en
la creación escultórica actual en Costa Rica: la naturalista/
realista y la que enfatiza la línea abstracta o simbólico/
metafísica. El conjunto pertenece a una nueva figuración
que propone una actitud deconstructiva manifestada con
el ensamble de distintos materiales y objetos que aportan
el efecto tridimensional.
1999 - 2015 Arte en Mayo
En sus inicios, las exposiciones que se llevaron a cabo
en el Hotel Camino Real contenían una fusión de arte
antiguo y contemporáneo. En uno de estos eventos se
realizó una subasta silenciosa por medio de un circuito
cerrado de televisión, a través de la que se colocó el

noventa por ciento de la obra expuesta. La recaudación
para las obras sociales que se patrocinan rompió record
lo que permitió cumplir con el ofrecimiento de apoyo a
las siguientes instituciones: Obras Sociales del Santo
Hermano Pedro, Guardería Virgen del Camino, Centro
Nutricional Sor Lucía Roge, Hogar Marina Guirola y
Hospicio San José.
La Fundación en aquel momento hizo un extraordinario
esfuerzo y adquirió el terreno conocido hoy como Campus
Médico San José. Aquí surgió el primer reto constructivo:
con un capital semilla y las recaudaciones que se lograron
con las llamadas Cenas del Millón y un almuerzo en Casa
Santa María de La Antigua Guatemala, donde se mostró
por primera vez la maqueta, los donantes adquirieron
espacios específicos. “Con la Bendición de Dios se inició
la construcción del Hospicio de San José para bebés y
niños con VIH-SIDA”.
En el año 2004, el Museo Nacional de Arte Moderno
“Carlos Mérida” inició un apoyo muy importante para
esta actividad que consiste en facilitar sus instalaciones
y el equipo museográfico dirigido por el Arquitecto José
Mario Maza para el montaje de las piezas. Ese año se
coordinaron tres exposiciones simultáneas: en el Museo,
en la Aseguradora General en la Zona 10 y en la Galería
de la Fundación G&T Continental de la Zona 9. Parte de
los fondos recaudados se donó a FUNSILEC -Fundación
para la Superación Integral de Niños con Lesión Cerebral-.
De este momento en adelante las recaudaciones se han
destinado para las instituciones que se encuentran en
el Campus Médico San José.
Arte en Mayo ha exhibido en el Museo de Arte Moderno
“Carlos Mérida” más de 3,000 obras y ha recibido cerca de
90,000 visitas. Las exposiciones han quedado registradas en
14 catálogos ilustrados que aportan información importante
a la historia del arte centroamericano y panameño. A
partir del 2013 existe un catálogo digital que circula por
las redes sociales.
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Un artista o grupo colectivo destacado ha sido homenajeado
cada año, a la fecha las distinciones han sido para Zipacná
de León, Ramón Ávila, Roberto González Goyri, Marco
Augusto Quiroa, Elmar Rojas, Rudy Cotton, Alfredo García,
Héctor Sitán, Rodolfo Abularach, Efraín Recinos, María
Eskenasy, Diana Fernández, Jorge Mazariegos Rodríguez y
el Colectivo Hecho en Guatemala conformado por Patricia
Valladares, Tache Ayala, Mayra Klée, Ilna de Möller, Pina
Pinetta, Connie Secaira y Carol Yurrita de Maselli. El ochenta
y cinco por ciento de las obras han pasado a formar
parte de colecciones privadas nacionales, extranjeras e
institucionales. Entre estos logros, la actividad además
de la promoción de cada artista, ha generado el patrocinio
de la fundición en bronce de las primeras esculturas
creadas por jóvenes emergentes y la presentación de
otros que buscan establecer su carrera artística.
En Arte en Mayo, la creación de jóvenes emergentes
y de grupos colectivos ha tenido un apoyo especial.
Muchos de ellos han llegado a ser parte de los más
consolidados de Centroamérica y su trabajo ha alcanzado
valores insospechados. De igual forma, la Fundación
Rozas-Botrán ha sido pionera en incluir obra de artistas
con capacidades diferentes que ocupan un lugar en los
catálogos y han sido premiados públicamente. Esta iniciativa
ha cambiado muchas vidas y dio paso al programa Arte
sin Límites que ha sido incorporado a COELI.
2003 - 2015 Campus Médico San José
Una galería de arte para la salud
Con la participación generosa de los artistas centroamericanos
y panameños, el Campus Médico San José se ha convertido
en una gran galería de arte que propicia el bienestar de
las personas que desarrollan allí sus actividades diarias. El
Campus posee espacios arquitectónicos con significado,
armonizados por medio de pinturas y esculturas. Ampliando
una expresión del filósofo alemán Federico Nietzsche,
podemos decir que en el Campus Médico, “el arte es la
gran redención del sufrimiento, que vuelve ligera la vida
cargada de dolor y permite comprenderla”.

2007 - 2015 Arte en las Calles
Esta actividad se institucionalizó debido a la buena acogida
que tuvo dentro de los habitantes de la ciudad. Cada
mes de enero, los Mupis, y recientemente varias vallas
publicitarias exhiben una selecta colección de obras de
arte, convirtiendo a la ciudad en una gran galería al aire
libre. Arte en las Calles propicia la reflexión y la participación
de los vecinos de la ciudad en la vida cultural a partir de
distintas propuestas visuales.
2010 - 2015 INVEGEM
El instituto de investigación científica humana y sus laboratorios
están dirigidos hacia la población más vulnerable para
lograr un país y una región más sana, productiva y por
ende más feliz. La Doctora Claudia Lorena Carranza es la
Gerente General de los tres laboratorios de alta tecnología
con nivel 5/5 de investigación, únicos en la región. Esta
institución es administrada y dirigida por el Doctor Luis
Ricardo Álvarez. El INVEGEM ha dado como resultado la
primera generación de científicos guatemaltecos y para
irradiar el conocimiento ha sido pionero en brindar el primer
curso formal de biología molecular con laboratorios de
aprendizaje. Actualmente, se están gestando las primeras
maestrías en biología molecular y genética humana y se
han iniciado los servicios de laboratorios para apoyo a
hermanos de países vecinos
El INVEGEM fue inaugurado en el año 2010 en el Campus
Médico San José. El edifico, dotado con tecnología de
punta, enlaza las pasiones de la Fundación Rozas-Botrán:
la promoción de la salud a través de la investigación y
el arte manifestado en su arquitectura contemporánea
y en las artes visuales representadas por una colección
extraordinaria de pinturas y esculturas.
2012 - 2015 Galería Viva
Este novedoso concepto se desarrolla en colaboración
con Paseo Cayalá para promover diferentes tipos de arte
y diseño a fin de atraer a una audiencia nueva al mundo
del arte. La idea es que el arte sea inclusivo y para todos.
www.fundacionrozasbotran.org

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La galería se mantendrá “viva” y dinámica durante cada
exhibición usando el espacio como un estudio para los
artistas y como un taller para la audiencia. La primera
exhibición, titulada “Grafiti y arte urbano”, exhibió obras
y murales de siete artistas guatemaltecos destacados en
este arte mundialmente popular y controversial. Uno de
los productos más importantes es el mural colectivo de
9 x 6 metros -el más grande del istmo- que fue realizado
sobre paneles desmontables y que pasó a formar parte
de la colección de arte de la Fundación Rozas-Botrán.

Los expertos de CREA realizan el estudio inicial por
medio de tomografías axiales computarizadas y cortes
estratigráficos que les permiten el análisis pormenorizado
de la composición, localización y distribución precisa de
pigmentos y otros componentes de las obras en secciones
transversales. La nueva tecnología permite determinar
aspectos como tipo de materiales empleados, detalles de
su elaboración y época en que la obra fue producida. Se
utiliza microscopía electrónica, técnicas cromatográficas,
rayos X, infrarrojos o ultravioleta y fotografía especializada.

2012 - 2015 CREA

CREA tiene una base de funcionamiento mixta. Es decir,
es una Sociedad Anónima, que ofrece servicios privados y
también es una Fundación no lucrativa con fines culturales
que puede financiar parte de los costos de la restauración
a instituciones como iglesias o hermandades.

Centro de Rescate, Estudio y Análisis Científico para el Arte

El conocimiento, aprecio, respeto y cuidado del patrimonio
cultural es fundamental para la identidad de los pueblos.
Su naturaleza particular, su carácter irrepetible y su
diversidad implican la obligación moral de transmitirlo
a las generaciones futuras y la necesidad de sensibilizar a
ciudadanos y representantes públicos sobre sus orígenes,
su historia, su vulnerabilidad y la necesidad de su ineludible
protección.
El enunciado anterior se aplica al interés que motivó a Jose
Rozas-Botrán y a Juan Manuel Ávalos para establecer el
Centro de Rescate, Estudio y Análisis Científico para el
Arte (CREA). Esta entidad tiene tres años de ocuparse
del análisis para la documentación y restauración de
bienes del patrimonio artístico. Se encuentra ubicada
en el Campus Médico San José. El centro cuenta con
laboratorios especializados para la investigación y análisis
científico del patrimonio y para dar una guía científica a los
restauradores de nuestra región y, si fuese el caso, intervenir
esculturas, pinturas, papeles, monumentos y un proyecto
piloto para la restauración de piezas arqueológicas. El
equipo de profesionales de CREA cuenta con la asesoría
de biólogos e historiadores del arte.
CREA está innovando la profesión por medio del desarrollo
de protocolos para la investigación y la aplicación de nuevas
tecnologías para el análisis de materiales y procedimientos.

2013 - 2015 Centro Ocupacional Especial Laboral
Integral (COELI)
Guatemala se abre a una nueva era de inclusión social
a partir del Método COELI que brinda capacitación a
jóvenes con necesidades especiales a través de diferentes
disciplinas y expresiones artísticas para que se desarrollen
en plenitud, sean felices y contribuyan con el desarrollo
del país pasando a formar parte de la fuerza laboral.
El centro surgió a partir de los grupos Grandes Mini
Chefs y Arte sin Límites, dos programas que han dejado
huella en la evolución de la educación de los jóvenes con
necesidades diferentes. El primero nació con la iniciativa
de los chefs Sergio Díaz, Alfonso Torres y José Corado,
quienes dedican parte de su tiempo al grupo para impartir
la enseñanza del arte culinario. El segundo se debe a la
colaboración del artista Mod Cárdenas quien ha logrado
que los participantes adquieran confianza en sí mismos
para desarrollar su creatividad y expresarse libremente
a través de la pintura.
Las actividades mencionadas han tenido sorprendentes
resultados cualitativos y cuantitativos en la vida de los
www.fundacionrozasbotran.org

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jóvenes y en su entorno social. Adicionalmente, se ha
logrado la inclusión laboral de algunos jóvenes en empresas
dedicadas a los servicios de alimentación.

la participación en la curaduría de figuras internacionales
como Tina Spiro y Carol Damian, Directora y Curadora
de Museo Frost de Arte Contemporáneo de la Florida.

2014 - 2015 El Arte objeto protagoniza un cambio
para Guatemala
Tras el nombramiento de la Ciudad de Guatemala como
Capital Iberoamericana de la Cultura para el año 2015, y
debido a su trayectoria de gestión artística dentro de la
iniciativa privada, Jose Rozas-Botrán fue designado Presidente
del núcleo de artes visuales del comité integrado para las
celebraciones. Dentro de los proyectos para destacar esta
fiesta cívica, la Fundación instaló una pieza monumental
en la Plaza Rotaria a inmediaciones del Obelisco. Es una
letra A que representa un sonido universal a la cabeza
de numerosas lenguas. En la Fundación Rozas-Botrán
es la primera letra de Arte y de Ayudar; en la declaración
de valores de la institución se encuentra al inicio de las
palabras que guían sus acciones: amor, artista, apoyo,
alegría, amistad y armonía, entre otras. La A también
forma parte de salud, investigación y cultura que son
las bases fundamentales de la misión de la Fundación.

Esta primera exposición es muy significativa, ya que se
compone de distintas tendencias del arte de la región. El
objetivo artístico consiste en formar un bloque expositor
regional que abra las puertas al arte centroamericano y
panameño en espacios importantes de otras latitudes. El
objetivo social de la alianza se enfoca en la recaudación
de fondos para atender a la población más necesitada
de Guatemala a través de los servicios del Instituto de
Investigación Genética Humana (INVEGEM) y específicamente
para el programa de niños con leucemias.

Esta escultura que se ha convertido en el arte-objeto más
admirado de la ciudad, diariamente lo observan cerca de
ciento cuarenta mil personas debido a su posición estratégica.
La pieza será intervenida periódicamente por diferentes
artistas visuales. Otra versión de la letra A, acompañada
por el logo de Guatemala, Capital Iberoamericana de la
Cultura 2015, se ha instalado en la fachada de la Galería
Rozas-Botrán de la Zona 14, también como parte de la
celebración del nombramiento.
2014 - Exposición de Arte Centroamericano y Panameño
en Miami, Florida
La Fundación Rozas-Botrán ha logrado el lanzamiento
y la exhibición en Miami de un conjunto de obras de
artistas visuales centroamericanos y panameños gracias al
vínculo con la institución financiera Northern Trust, quien
ofreció su sede para la muestra. Asimismo, se contó con
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A HUNDRED YEARS OF SOCIAL SERVICE
THIRTY YEARS PROMOTING ART IN
CENTRAL AMERICA AND PANAMA

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THE SEED OF SOCIAL ENTREPRENEURSHIP
In the bosom of the Rozas-Botrán family, the origin of the ‘Arte
de Ayudar’ goes back to Quetzaltenango, in the dawn of the
20th century as social entrepreneurship project aimed to create
new models for providing services in scientific investigation and
health care for the most vulnerable people. It was in 1915, when
doña Lina, great-grandmother of Jose Rozas-Botrán, started
this journey, lavishing relief among the humble inhabitants of
the urban peripherals.
The exemplary life of doña Lina raised the awareness of her
daughter, Clarita de Botrán, who married Jesús Botrán Merino,
a young business man. The couple decided to move to the
capital city where Clarita started a discrete social work.
Jesús loved music and Clarita had a special taste for visual arts.
As an anecdote, Jose Rozas-Botrán, their grandson, shares
that his grandparents used to visit Madrid frequently, and on
a certain occasion, Clarita coincided at Museo del Prado with
a young Guatemalan man who was making a drawing. Years
later, in Guatemala, that young man painted the family portraits;
he was Manolo Gallardo, the renowned Guatemalan painter.
Continuing with family history, Carmen Amparo Botrán was born
surrounded by art-related experiences and an authentic devotion
to serve the others. At the age of seventeen, Amparo travelled
to Europe, where she would meet her future husband, Ramón
Rozas Sobrino. Providence, understood as the wisdom of God
ruling the world, procured the meeting of Amaparo and Ramón
at the Principado de Asturias, an autonomous community to
the North of Spain and place of origin of both families. “It was
love at first sight”, says Jose, their son. However, none of the
two wanted to leave their native land behind, so it took them a
year to decide on a date for the wedding. Finally, it was Ramón
who ceded and the married couple settled in Guatemala without
losing their close relation with Spain.
Regarding his paternal ancestry, Jose recalls that the family
of Ramón Rozas Ramírez, his grandfather, founded, in Spain,
‘Casa Rozas’, devoted to photography; and his grandmother,
Consuelo, was an academic of dance. For their son, Ramón
Rozas Sobrino, this was the first art context in which he developed
as a photographer.

With the vision of common good and supported by her husband,
Amparo Botrán de Rozas volunteered at the works of Madre
Teresa de Calcutta and served the needy at the leprosarium of
Guatemala. Amparo also cultivated her taste for art, particularly,
by practicing painting.
This synthesis on the family of Jose Rozas-Botrán confirms the
fertility of the soil where the seed was planted. Cultural visits to
the Old World, and the example of serving the others, instilled
in him the vocation of social entrepreneurship.
A CONSOLIDATED SET OF VALUES
Among the currents that have fostered human and Christian
values in Rozas-Botrán family, there is the influence of Clarita
de Botrán, who always expressed her spirit of solidarity towards
needy children and adolescents, particularly, towards people
with different capacities. Jose says that one of his most
important experiences from childhood was the day of his First
Communion when his mother took him to share the celebration
of this sacrament with the children at the Hospital Nacional de
Ortopedia y Rehabilitación Doctor Jorge Von Ahn de León, in
Zona 1, Guatemala City. On this day, he discovered the wonders
of children and youth with special capacities.
From that moment, he became aware about the values of
solidarity and charity practiced in his closest family circle.
Centro Escolar El Roble, his school, was another influence
in his formative process. It is there where he strengthened
his formal education under a Christian spirit. His academic
preparation was in Boston, the United States of America, in
the fields of business. When he returned to Guatemala, Jose
decided to study a Baccalaureate Degree on Art History at
Universidad Francisco Marroquín.
Altruism and Solidarity
Early on the ‘90s, the Rozas-Botrán family contacted Obras
Sociales del Santo Hermano Pedro. This institution -inspired in
the spirituality of this Saint and the Franciscan Philosophy- with
its religious and humanitarian mysticism, became another pillar
for the entrepreneurial activity that Jose was about to start. In
addition to work for others as volunteer in this institution, he was
in charge of the sponsorship for a re-edition of the book Tras
los Pasos del Hermano Pedro, written by another benefactor of
www.fundacionrozasbotran.org

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Obras Sociales del Hermano Pedro, Natalia Pinal de Cuevas.
By then, he also became a volunteer of the hospice dedicated
to San José, established in Guatemala to provide assistance
to the poor and terminal ill people who had neither relatives
nor economical means to have a decent death. In addition to
social service, he met people like Luz María de Perera, Vice
President of the Board of Hospicio San José and with whom
he has a close friendship.
As time passed, many ill people with HIV/AIDS started to approach
Hospicio San José, so it became the home that provided shelter,
food, treatment, and follow-up to those affected by this syndrome.
Doctors without Borders and other international entities joined
this cause. Health professionals, private local enterprises, the
State of Guatemala -through the Ministry of Public Health-,
United Way - i.e. Fondo Unido de Guatemala-, and generous
volunteers strengthened the work of the institution. However, the
numbers of ill people were increasing. Elena Clavijo and Patricia
Santis, director and administrator of the hospice, respectively,
were working to their limits. The need for appropriate premises
and qualified staff was more evident everyday.
ROZAS-BOTRÁN GALLERY
Simultaneously to volunteering in social service, in 1985, Jose
Rozas-Botrán opened the first site of the gallery of the family in
Zona 9, next to another renowned gallery ‘Sol del Río’. We must
bear in mind that his passion for art “is in his genes”. During
this stage he contacted highly renowned artists at national
and international level, as well as others who were profiled
as the promises of tomorrow. He also started to know about
the opinion of collectors and strengthened his friendship with
people in this ambit, namely Ingrid Klussmann, Víctor Martínez,
Guillermo Monsanto, and Luis Escobar, among others.
An entrepreneurship based on solidarity
and associativeness arises
With great altruistic spirit, the Rozas-Botrán family decided
to support the work that Jose had started on what we call
an entrepreneurship based on solidarity and associativeness.
Thus, what started as a gallery linked to a responsibility towards
social investment gives birth to Fundación Rozas-Botrán, an
institution with legal capacity that would look for sensitized
partners for venturing a crusade to find solutions for health
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issues affecting the needy. The work started with a reduced
team including Mariana Solórzano among its members, who
years later became Executive Director of the Foundation.
The volunteering years at Obras Sociales del Santo Hermano
Pedro and Hospicio San José instilled in Jose a vocation of
service that inspired his relatives and closest friends. Silently
and smoothly, that famous quote of popular local wisdom
became a reality: “las palabras convencen, pero el ejemplo
arrastra” [i.e. words may convince people, but the example
moves them]. And this have witnessed watching Jose assisting
the children of Hospicio San José with respect and love, since
it began its operations in a little country house in San Lucas
Sacatepéquez, where a dream was conceived and a few years
later became a reality.
The ‘arte de ayudar’ starts its journey
“Social entrepreneurs are not content with just giving a fish or
teaching how to fish. They will not stop until they have revolutionized
the fishing industry.” This phrase belongs to the North American
William Drayton, Chairman of Ashoka Foundation, whose work
was awarded the prize Principe de Asturias de Cooperación.
The expression above describes the attitude towards
commitment that Jose adopted from year 2002 onwards, when
he inaugurated the first art event named Festival Internacional
de Arte Contemporáneo aiming to raise funds for projects on
social and health care for children and adults implemented by
Obras Sociales del Santo Hermano Pedro, Guardería Virgen
del Camino, Hospicio San José for children with HIV/AIDS,
Guardería San Judas Tadeo, Centro Nutricional Sor Lucía Roge,
Fundaorto, and Hogar Marina Guirola.
Artists, collectors, people interested in art, relatives, and
friends, generously attended the call in such a way that
the event was a success and became an annual activity.
José Mario Maza, Architect, who in year 2000 undertook
the directorship of Museo Nacional de Arte Moderno Carlos
Mérida, made a very important proposal to Fundación. When
he knew about the objectives of the art festival, José Mario
offered the premises of the museum to host the annual
activity during the month of May, thus the event is known
as ‘Arte en Mayo’.

CAMPUS MÉDICO SAN JOSÉ
In 2002, Fundación Rozas-Botrán bought a piece of land at
Km. 28.5 on the road to Bárcenas, Santa Lucía Milpas Altas, in
Sacatepéquez, to provide decent care for the most vulnerable.
The site was there, but funds were scarce.

developed afterwards with other universities, aiming to achieve
one of the objectives of INVEGEM about providing specialized
training to count with leaders in the fields of health and research
ensuring thereby the attainment of a better quality life for the
Central American and Panamanian population.

In order to accomplish the construction of an appropriate hospital,
the Foundation, supported by Luz María de Perera, organised,
with great success, two editions of La Cena del Millón, and
collected the initial funds that were then increased with sponsorship
from the private sector. Soon after, the construction of Hospital
Hospicio San José started and became the first institution in
Central America that provides integral care for newborns, children
and adults living with HIV/AIDS.

However, there was no building with the necessary space and
equipment for scientific research, so Jose decided to start a crusade
to respond to the need for an institute conveniently located and
equipped for genetic research. Thus, Fundación Rozas-Botrán
donated the land, and the construction of the premises counted
with the valuable contribution of Luis Miguel Delgado.

Upon the completion of this project, Jose was already interested
in a new plan, this time, in the fields of scientific research. This
idea was conceived during his volunteering work at Obras
Sociales del Santo Hermano Pedro, when he knew about the
health campaigns held at the rural areas by the genetics clinic
of Faith in Practice, from Houston, Texas. Said campaigns were
coordinated by Joe and Vera Wyatt; Doctors Mitlaschell Golbus,
from the University of San Francisco, California; John Belmont,
Professor from the Department of Human Genetics, at Baylor
College of Medicine, Texas; and Ralph Fingerhut, Ph, from the
Children Hospital of Munich, Germany.
The genetics clinic programme expanded then to clinical and
lab diagnoses with the creation of the Cytogenetics Laboratory
GENLAB, at UNICAR headquarters, with the participation of
Gabriel Silva, MD and Aldo Castañeda, MD. This was one of the
seeds of the medical genetics era led at the School of Medical
Sciences of Universidad de San Carlos de Guatemala [state
university] by Julio Cabrera, MD, first Guatemalan Geneticist, and
which was then strengthened with the return to Guatemala of
Claudia Carranza PhD with specialization on Human Genetics and
Cancer, granted by Universidad de Navarra, and the incorporation
of Mustafa Tekin, PhD and Iris Menéndez, MD, both from the
University of Miami, Florida.
Afterwards, jointly with Universidad Francisco Marroquín, the first
Master Degree on Molecular Biology and Human Genetics, with
an regional vision, was developed. Other alliances have been

In synthesis, Fundación provided the infrastructure, interior
design, finishings, furniture, and equipment, and the necessary
scientific material. It also took responsibility over ensuring the
sustainability of the scientific and administrative staff and annual
maintenance of the new Instituto de Investigación Genética y
Metabólica, known as INVEGEM.
ART AND LIFE ARE LINKED IN SOLIDARITY
Along with an unconditional devotion to health and education-forhealth projects, Fundación Rozas-Botrán has kept its enthusiasm
and interest about art and culture, bearing on mind that while
the direct objective of art is not to heal, it does help to humanize
the healing processes, and contexts where these take place.
Between the late 20th to early 21st centuries, Fundación RozasBotrán has permeated the context of Guatemala City with the
following art events:
Arte en Mayo
Fundación Rozas-Botrán promotes the event Arte en Mayo
as part of a series of activities focused on benefiting the most
vulnerable sectors. For this purpose, it has established an
alliance with visual artists from Central America, Panama, and
other countries, who converge in a bonding of solidarity.
The value of solidarity shown by these artists brings them close
to human and social realities of the needy, recognizing their
needs with a sense of fraternity. These art creators make a
social contribution of a fifty percent of the value of their piece
of art for the scientific research conducted by the Instituto de
Investigación en Genética Humana.
www.fundacionrozasbotran.org

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For a month, the Museo Nacional de Arte Moderno Carlos Mérida
focuses on artworks by renowned artists, and young artists
who offer diverse proposals. Quality is the basis for selecting
the pieces to he exhibited, intending to offer seriousness and
credibility in every production. This is how the concepts of
creativeness and solidarity through art become tangible, visible,
and pleasant.
Arte en Mayo is an inclusive event that calls on the collector
and all those people who love art and are aware that a cultured
country is a more human and developed country.
Arte en las Calles
Art reaches the city streets to promote and democratize the
work of renowned national and international visual artists. For
nine consecutive years, in the month of January, a collection
of ten artworks is exhibited using ‘mupis’ -urban furniture for
illuminated outdoor advertising-. The city turns into a gallery
that shows this art collection distributed among 1000 two-sided
mupis placed throughout the urban context, seeking thereby
to appeal, in a casual and spontaneous manner, the interest
of people towards art.
Companies cosponsoring this activity provide passersby a
break from the turmoil of the big city, a space for reflexion. With
their contribution, they support the development of institutions
operating at Campus Médico San José with the sense that
art is for everyone and sensitizes us, and therefore, makes us
better people.
La Galería Rozas-Botrán
Before getting fully into describing La Galería, we would like
to highlight the philosophy inspiring the work at Fundación
Rozas-Botrán, and which is defined by the special place that
the Sacred Heart of Jesus occupies therein and to whom Jose
professes a special devotion that comes directly from an intimate
and essential identity. Therefore, in every site of the Fundación,
you may find a visual image of this representation of Jesus,
excelling, among them, the sculpture at the Main Altar of the
Chapel in Campus Médico San José.
In 2011, the second site of La Galería opens its doors in Zona
14. Coincidentally, the managers of Ciudad Cayalá concerted
26

an alliance with Fundación Rozas-Botrán, through a branch of
La Galería managed by María Farias de Botrán, to coordinate
the cultural activities to be held at Paseo Cayalá.
La Galería, accomplishing 30 years of work in 2015, is a
contemporary space characterized for its innovating trend and
singular architecture. Its work is supported by an editorial programme
that gathers information about every artist and publishes it in
a series of catalogues. Through these spaces, the Fundación
has promoted the career of artists that are currently excelling
in the region of Central America, Panama, and abroad. Every
proposal is offered with reliability and credibility, the participation
of nearly 700 artists in the different programmes it has carried
out so far, grants value to the Central American and Panamanian
brand that is being developed.
Both venues of La Galería, at Zona 14 and Paseo Cayalá, are
devoted to promoting culture, and add value to the efforts of
Fundación Rozas-Botrán on resource mobilization and promotion
of new models to provide care for health and for research. The
contributions from artists and donations from other sources
are translated into programmes that advance and improve the
own quality of life and that of the others.
THE FUTURE OF FUNDACIÓN ROZAS-BOTRÁN
Jose Rozas-Botrán works on the elements that strengthen the
bonding of his relatives towards social advancement. This is how
Ana Clarisa Rozas-Botrán de Ochoa and her husband, Mario
Augusto Ochoa-Herrera, along with a group of parents, started
a new project called COELI. This institution is an occupational
learning centre that provides education and training to youth with
special capacities aiming to help them develop their skills in
different disciplines and become productive members of society.
In this same way, the seed is germinating in the next generation
that, having been brought up on solid values, already shows
enthusiasm and commitment towards the “Arte de Ayudar.”
Cristina Rozas-Botrán chairs La Revista and other innovative
activities that Fundación Rozas-Botrán develops in different
spaces at Paseo Cayalá.
Jesús Ramón and María Andrea Rozas-Botrán completed
their academic preparation abroad. Both of them have shown

their vocation and talent for contemporary photography. Upon
completion of their careers, they will join the family projects.
Clara María Ochoa Rozas-Botrán has been an art lover since she
was little and is involved in creative and innovative projects. The
youngest ones, Nicole and Nicolás, show interest in different art
expressions. These new generations reflect the family features
that will give continuity to the work by Fundación.
THE SOCIO-CULTURAL PATH
OF FUNDACIÓN ROZAS-BOTRÁN
We know that the roots of Fundación Rozas-Botrán are traced
back to 1915 in Quetzaltenango and that its mission, the “Arte de
Ayudar”, was consolidated in the 20th century. From its beginnings,
the Fundación has been focused on promoting health care and
assistance for the needy and the development of culture through
visual arts. Its actions range from scientific research and diagnosis
for the appropriate treatment of metabolic and genetic diseases, to
the management of activities involving art expressions. The words
by his Holiness Pope John Paul II are present at the Fundación,
“Humanity in every age, and even today, looks to works of art to
shed light upon its path and its destiny” [Letter of his Holiness
Pope John Paul II to Artist, 1999].
The important projects executed throughout these years have
allowed the Fundación to settle as a prestigious cultural reference.
In the following paragraphs we will mention some results from
work done so far and which have become a milestone at social
and cultural ambits in Guatemala and neighbouring countries
of Central America and Panama.
ACHIEVEMENTS
1985 - 2015 La Galería Rozas-Botrán
La Galería has continued to promote the career of Central
American and Panamanian artists who are currently excelling.
Both architectural designs of its premises, in Zona 14 and
Ciudad Cayalá, provide a novel proposal for artwork exhibition
and the suggested walks-through for visitors. Every exhibition
is documented in a catalogue that then passes to enrich the
archives of Fundación Rozas-Botrán. The editions of such
catalogues have honoured artists Ramón Ávila, Rudy Cotton,
Juan José Rodríguez, Juan Carlos Calderón, Fernando Valdiviezo,
Valenz, Doniel Espinoza, Pepo Toledo, Salvador Gálvez, Juan
Manuel Díaz Puerta, Lucía Rohrmann, Norlan Santana, Johanes

Boekhoudt, César Cartagena, Alex Cuchilla, and Luis Carlos;
as well as collectives ‘Mujer y Café’ from Guatemala, ‘Visiones’
from El Salvador, and ‘Tres generaciones’ from Costa Rica.
El Cuarto Azul - A space in La Galería at Zona 14 devoted
to exhibit artworks without restriction of technique or format.
On a regular basis, this place exhibits proposals on painting,
sculpture, and, according to the occasion, special projections
and installations. The wow-factor is one of the attractions for
our visitors; they will find in every new exhibition at El Cuarto
Azul, the most prominent work of the artist invited.
El Cubo Blanco - Created also in La Galería at Cayalá, El
Cubo Blanco is a space that is necessary in our days for
displaying different models based on technical aspects such
as illumination, scale and trajectory, as well as on educational
and information-dissemination resources such as advertising
signs, texts, photographs and videos. Dominated by neutrality, this
place has become an offer whose only limit is the creativeness
of visual artists, curators, and museographers. Artists intervene
the space freely, creating a unique experience for the spectators
who find themselves alone in a space that reflect the expression
of the artist, and alone with the artist. El Cubo Blanco has yielded
a collection of murals that is unique in its genre because they
are built on removable walls that then become part of the visual
arts collection.
Major Exhibitions
March 2012 - La Galería inaugurated two spaces with the
works by renowned painter Ramón Ávila who celebrated his
50 years of living in Guatemala. The Galería El Túnel joined this
celebration. The three simultaneous exhibitions gathered painting,
drawing, screen-printing, and sculpture. La Fundación funded
the sculpture projects that Ramón Ávila had in sketches, and
these were executed using Guatemalan precious hardwoods
meticulously selected with responsibility at the workshops of
fine woodworkers and with more than 15 years of drying to
ensure the perdurable quality of the artwork and avoid harming
the current ecology.
October 2012 - The 120 years of Carlos Mérida
La Galería hosted in Zona 14 the cultural legacy of renowned
painter Carlos Mérida, donated to the State of Guatemala by
www.fundacionrozasbotran.org

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Alma and Cristina Mérida, daughter and granddaughter of
Mérida respectively. This legacy comprises graphic works,
photographs, memories, objects pertaining to the artistic
profession of Mérida, and his top master piece, the mural
‘Glorificación al Quetzal’. This collection has been entrusted
to, and is found at, Museo Nacional de Arte Moderno which was named after the artist -, but it was exhibited at La
Galería by provision of the Ministerio de Cultura y Deportes
de Guatemala represented by the Director of the museum,
José Mario Maza, Architect. A series of 10 lithographs from
selected works in the files of original engravings was printed
for art collectors.
February 2013 - On the occasion of the III Annual Convention
of IWCA (International Women in Coffee Alliance) in the city
of Guatemala, there was an exhibition on the topic Mujer y
Café [i.e. Woman and Coffee]. This exhibiton counted with
the participation of sixty artists who linked different trends and
languages such as video, photography, painting, sculpture,
and engravings. In this opportunity, the logistics for projecting
a video, produced by artist Alejandra Mastro, included the
installation of an advanced sonar device that allows directing
sound through an at-distance sound beam and in a range
or area of specific coverage. This feature provides a sort of
acoustic bubble that retains the sound spectrum and keeps
it within the designated areas, isolated from what surrounds it.
June 2013 - Twenty-three artists from El Salvador presented
‘Visiones, Arte Actual Salvadoreño’ an exhibition that revealed
a very important part of the Salvadorian artwork produced in
different disciplines of fine arts. It was an inclusive and participatory
activity conceived to share the work by different artists, from
those whose careers were already consolidated and credited
at El Salvador and abroad, to others with incipient carries and
strong proposals.
February 2014 - Three generations of Costa Rican sculptors
presented an exhibition of the two major trends in the current
sculptural creation in Costa Rica: naturalistic /realistic, and that
which emphasizes the abstract or symbolic /metaphysical line.
The set of works pertain to a new figuration that proposes a
deconstructive attitude expressed with the assembly of different
materials and objects that provide a three-dimensional effect.
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1999 - 2015 Arte en Mayo
This activity was initially held at Hotel Camino Real; the exhibitions
gathered a fusion of ancient and contemporary art. During one of
these events, the organizers carried out a silent auction through
CCTV, the ninety percent of the exhibited works was sold. The
funds collected for sponsoring social works broke records,
allowing to honour the support offered to the following institutions:
Obras Sociales del Santo Hermano Pedro, Guardería Virgen
del Camino, Centro Nutricional Sor Lucía Roge, Hogar Marina
Guirola, and Hospicio San José. By then, the Fundación made
an extraordinary effort and bought the land for the premises
of what is currently known as Campus Médico San José. This
posed the first constructive challenge: with a seed capital and
funds collected through Cenas del Millón and a lunch at Casa
Santa María, where the scale model was shown for the first
time, donors acquired specific areas of the campus, and as
Jose Rozas-Botrán says, “With God’s blessing, the construction
of Hospicio San José for newborns and children with HIV /
AIDS started”.
In year 2004, the Museo Nacional de Arte Moderno Carlos Mérida
started a very important support for this activity by facilitating its
premises and museographic team, directed by Architect José
Mario Maza, for arranging the physical distribution of artworks.
That year, three simultaneous exhibitions were coordinated at
this museum and the premises of Aseguradora General in Zona
10, and the gallery of Fundación G&T Continental in Zona 9.
Part of the funds collected was donated to Fundación para la
Superación Integral de Niños con Lesión Cerebral -FUNSILEC.
From this date forward, the funds have been destined for institutions
operating at Campus Médico San José.
Arte en Mayo has exhibited at Museo de Arte Moderno Carlos
Mérida, more than 3,000 works and has hosted nearly 90,000
visits. These exhibitions have been recorded in 14 illustrated
catalogues that contribute important information to Central
American and Panamanian art history. Since 2013, the digital
catalogue of Arte en Mayo navigates the social networks.
Every year a prominent artist or collective group has been
honoured. To date, the honours have been for Zipacná de
León, Ramón Ávila, Roberto González Goyri, Marco Augusto
Quiroa, Elmar Rojas, Rudy Cotton, Alfredo García, Héctor Sitán,

Rodolfo Abularach, Efraín Recinos, María Eskenasy, Diana
Fernández, Jorge Mazariegos Rodríguez, and group Hecho
en Guatemala gathering Patricia Valladares, Tache Ayala,
Mayra Klée, Ilna de Möller, Pina Pinetta, Connie Secaira and
Carol Yurrita de Maselli, and Jorge Mazariegos Rodríguez.
The eighty-five percent of the works has come to enrich
private collections at national, international, and institutional
levels. Among these achievements, this activity, in addition
to the promotion of every artist, has yielded sponsorship
funds for bronze casting of the first sculptures created by
emerging young artists and for introducing of others who
seek to realize their artistic career.
Arte en Mayo has particularly supported the creations of
incipient young artists and collective groups. Many of them
have come to be part of the most consolidated artists of
Central America and Panama and their work has reached an
unprecedented value. Likewise, Fundación Rozas-Botrán has
been a pioneer in including the work of artists with different
capacities, a work that has a place on the aforementioned
catalogues and has been publicly awarded. This initiative has
changed the life of many and was the point of departure for the
programme ‘Arte sin Límites’, which has been incorporated
to COELI.
2003 - 2015 Campus Médico San José
With the generous participation of Central American and
Panamanian artists, Campus Médico San José has become
a large art gallery that propitiates the wellbeing of people
who develop their daily activities there. The Campus offers
architectural spaces with meaning, harmonized with paintings
and sculptures. Paraphrasing a quote from German philosopher
Friederick Nietzsche, we may say that at Campus Médico, art
is the great redemption from the suffering that turns light the
life loaded with pain and allows us to understand it.
2007 - 2015 Arte en las Calles
This activity was well received by city inhabitants and, therefore, it
was institutionalized as an annual event. Every January, billboards
and Mupis - other advertising means - exhibit a collection
of artwork, turning the city into an outdoor gallery. From the
different proposals it exhibits, Arte en la Calles lead passersby
to reflection and to participate in cultural life.

2010 - 2015 INVEGEM
The Instituto de Investigación Científica y Humana -INVEGEMand laboratories is aimed to provide services for the most
vulnerable population to achieve a healthier and more productive
country and region, and therefore, happier. Claudia Carranza,
PhD, is the General Manager of the three high-tech laboratories
whose level of research has been rated 5/5 -the only ones of
the region. This institution is managed and run by Luis Ricardo
Alvarez, PhD. The INVEGEM has led to the first generation of
Guatemalan scientists, and in order to replicate knowledge
it has pioneered the first formal course on molecular biology
with laboratories for practicing learning. Currently, the first
Masteries on molecular biology and human genetics are being
formalized; its laboratories have started to provide services for
the neighbouring countries.
INVEGEM was inaugurated in year 2010 at Campus Médico San
José. This building, equipped with cutting-edge technology,
embraces the two passions of Fundación Rozas-Botrán, being
these the promotion of health, through research, and art, which
is expressed in its contemporary architecture, and visual arts
represented by an extraordinary collection of paintings and
sculptures.
2012 - 2015 Galería Viva
This novel concept is developed in collaboration with Paseo
Cayalá to promote different types of art and design and to
attract new audiences to the world of art. The idea is for art to
be inclusive. The gallery will remain “alive” and dynamic during
every exhibition by using its venue as a studio for artists and a
workshop for audiences. The first exhibition called “Grafiti y Arte
Urbano” exhibited the works and murals by seven Guatemalan
artists who have excelled in this art that is popular and controversial
worldwide. One of the most important products is the collective
mural of 9 x 6mts. -the biggest of the Isthmus- made over
removable panels that afterwards became a part of the art
collection of Fundación Rozas-Botrán.
2012 - 2015 Centro de Rescate, Estudio
y Análisis Científico para el Arte - CREA
It is fundamental for the identity of peoples to know value, respect,
and to take care for their cultural heritage. Its particular nature, its
unique character, and its diversity imply the moral obligation to
www.fundacionrozasbotran.org

29

transfer it to future generations, and the need for sensitizing
citizens and public representatives about its origins, history,
vulnerability, and the necessity of its indispensable protection.

art expressions so that they can develop fully, be happy, and
contribute to the development of the country, by becoming
part of the workforce.

This statement applies to the interest that led Jose RozasBotrán and Juan Manuel Ávalos to establish the Centro de
Rescate, Estudio y Análisis Científico para el Arte -CREA.
During the past three years, this entity has worked on
analysis for documenting and restoring the assets of arts
heritage. It is located at Campus Médico San José. The
centre has specialized laboratories for the scientific research
and analysis of art heritage providing thereby a scientific
guidance to restorers in our region and, if necessary to
intervene sculptures, paintings, papers, monuments. It is
currently piloting a project for the restoration of archaeological
pieces. The team of professionals at CREA count with the
advice of biologists and art historians.

The centre was born from Grandes Minichefs and Arte sin Límites,
two programmes that left a trace in the evolution of education
for young people with special needs. The first one started as
the initiative of Chefs Sergio Díaz and Alfonso Torres who are
dedicated to teach the culinary art. The second one, derived
from the collaboration of artist Mod Cárdenas who has managed
to instil, among participants, the self-confidence they need to
develop their creativeness and express through painting. Both
activities have yielded amazing qualitative and quantitative results
in the live of these youth and their social context. In addition, this
programme has achieved the inclusion of some of them into the
labour force at companies devoted to provide food services.

CREA is bringing innovation to the profession with the
development of protocols for research and the application
of new technologies for the analysis of materials and
procedures. CREA experts conduct an initial research using
computer tomography scans and statigraphic cuts that
allow a detailed analysis of the composition, location, and
precise distribution of pigments and other components of
the works, in transversal sections. The new technology allows
defining aspects such as the type of materials implemented,
details of elaboration, and the era in which the work was
produced. CREA director, Juan Manuel Ávalos, explains that
contemporary techniques make use of electronic microscopy,
chromatographic techniques, X Rays, infrared or ultraviolet
rays, and specialized photography.
CREA has a mixed basis of operation. In other words, it is a
Corporation that offers private services and is also a non-profit
foundation with cultural purposes that can fund part of the
costs for restoring institutions such as churches or fraternities.
2013 - 2015 Centro Ocupacional
Especial Laboral Integral - COELI
Guatemala opens to a new era of social inclusion derived
Método COELI that provides training for young people
with special needs, in different formative disciplines and
30

2014 - 2015 Art-object leads a change for Guatemala
After the nomination of Guatemala as the Capital Iberoamericana
de la Cultura 2015, Jose Rozas-Botrán, due to his background
on art management, was appointed President of the visual arts
nuclei of the committee integrated for the celebrations. Among
the projects to highlight this civic feast, the Fundación installed
a monumental piece at Plaza Rotaria, near the Obelisco. It is
a letter “A” that in numerous languages represents a universal
sound. In Fundación Rozas-Botrán, it is also the first letter in
“Arte” and “Ayudar” [from the slogan in Spanish for the Art of
Helping]; in the declaration of it institutional values, it happens
to be the first letter of all the words that, in Spanish, lead its
actions, i.e. love, artists, support, happiness, friendship, and
harmony [amor, artistas, apoyo, alegría, amistad, and armonía
respectively]. Letter “A” is also included in the words in Spanish
for health, research, and culture [salud, Investigación, cultura
respectively], which are the core bases of the mission of Fundación.
This sculpture that has become the most admired art-object
in the city and because of its strategic location, is observed
daily by nearly 140,000 people. The piece will be regularly
modified by different visual artists. Another version of letter
“A”, accompanied by the logo that reads Guatemala Capital
Iberoamericana de la Cultura 2015, has been installed at the
front wall of La Galería Rozas-Botrán in Zona 14, being also
part of the celebration of said nomination.

2014 - Exhibition of Central American and Panamanian
Art in Miami, Florida
Another achievement of Fundación Rozas-Botrán was the
launching and exhibition in Miami, of a set of works by visual
artists of Central America and Panama through the linkage
with the financial institution Northern Trust Bank, who offered
its head office for the exhibition and its participation in the
curatorials through international representatives such as Tina
Spiro and Carol Damian, Director and curator of the Frost Art
Museum of contemporary art at Florida.
This first exhibition is very important because it gathers different
trends of art from the region. The objective, in terms of art, consists
in creating a block of regional exhibition that may open doors
to Central American and Panamanian art at important spaces
in other latitudes. The social objective of the alliance is focused
on resource mobilization to attend the needy population of
Guatemala through the services of the Instituto de Investigación
Genética Humana (INVEGEM), and specifically for the programme
for children with different types of leukemia.
A novel Campus-Museo in Central America and Panama
Fundación Rozas-Botrán established an agreement with
Universidad del Istmo de Guatemala to transform the new site
of this education centre in a Campus-museum, the first to be
in the region with this category. The objective is to propitiate
the harmonious coexistence of young students, with master
pieces of visual arts from the 20th and 21st centuries that belong
to Colección de Artes Visuales de Fundación Rozas-Botrán.

www.fundacionrozasbotran.org

31

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ARTISTAS EN CATÁLOGO
ARTISTS IN CATALOG
www.fundacionrozasbotran.org

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ADÁN AGUILAR. Guatemala, Elegía, óleo/tela, 125 x 99 cm, 2003
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FABIOLA AGUIRRE. Guatemala, Afuera, mixta/lienzo, 70 x 100 cm, 2014
www.fundacionrozasbotran.org

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JAVIER ALAS. El Salvador, La llegada, acrílico/tela, 2014, 76 x 127 cm, 2014
36

SERGIO ALVARADO. Guatemala, Habitantes en el pasto, serie: Fragmentos del paisaje, óleo-acrílico/tela, 123 x 170 cm, 2014
www.fundacionrozasbotran.org

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MARÍA ELENA ÁLVAREZ. Venezuela. Oda marginada, acrílico/lienzo, 82 x 82 cm, 2014
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FER ANDRINO. Guatemala, Ya lo pasado, pasado, pastel/papel libre de ácido, 53 x 73 cm, 2015
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CARLOS RAFAEL ANZUETO. Guatemala, Paisajes ocultos, mixta/lienzo, 76 x 60 cm, 2015
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